powrót do strony głównej

 

 

Kolejka na Kasprowy Wierch

Kasprowy Wierch jest to góra znajdująca się w głównym grzbiecie Tatr. Kolejka Linowa na Kasprowy Wierch jest pierwszym tego typu urządzeniem w Polsce i zarazem najbardziej popularnym. 1 sierpnia 1935 r. rozpoczęto budowę kolejki. Przy budowie tak ważnego przedsięwzięcia pracowało około 1000 osób z całej Polski. I tak po roku ciężkiej pracy pod koniec grudnia ukończono budowę stacji w Kuźnicach i Myślenickich Turniach, a pierwszy kurs kolejki odbył się 26 lutego 1936r. 15 marca 1936r. po raz pierwszy kolejka z pasażerami dojeżdża na szczyt Kasprowego Wierchu. Trasa przejazdu składa się z dwóch odcinków z Kuźnic na Myślenickie Turnie i z Myślenickich Turni na Kasprowy Wierch. Każdy z tych odcinków obsługują dwa zawieszone na jednej linie wagoniki - jeden porusza się w górę, a drugi w dół. Stacja dolna Kuźnice znajduje się 1027 m n.p.m., stacja pośrednia Myślenickie Turnie jest na wysokości 1352 m n.p.m., a stacja górna na Kasprowym Wierchu znajduje się 1959 m n.p.m. . Całkowita długość trasy wynosi ponad 4 km, a różnica wzniesień 936 m, kolejka pokonuje trasę w ok. 25 minut, jednorazowo zabiera ok. 30 osób / 180 osób na godzinę /. Największe wzniesienie wagonika ponad otaczający teren to 180m. Wagonik z kompletem osób waży ok. 4 ton, jednak konstruktorzy kolejki przyjęli bardzo duży margines bezpieczeństwa - liny zdolne są udźwignąć ciężar o masie 296 ton. Sam przejazd kolejką jest wielką atrakcją i dostarczy wiele niezapomnianych wrażeń, później z tarasu widokowego można podziwiać panoramę Tatr polskich jak i słowackich, min. przepiękny widok na Dolinę Gąsienicową, Świnicę czy też leżący po słowackiej stronie Krywań. Na szczycie w budynku stacji znajduje się bar szybkiej obsługi, poczekalnia oraz stanowisko ratowników TOPR. Z Kasprowego Wierchu można wyruszyć w dalszą wędrówkę gdyż łączy się tu wiele szlaków turystycznych. Jest to najpopularniejszy szczyt, a zarazem symbol polskiego narciarstwa wśród miłośników białego szaleństwa i nie tylko. Zimą można zjechać nawet aż do Kuźnic. Rozpoczynają się tu trasy narciarskie: Kasprowy Wierch - Kocioł Gąsienicowy - Hala Gąsienicowa długość trasy 7 km i 990 m różnicy poziomów, Kasprowy Wierch - Kocioł Goryczkowy - Bula, potem zjazd szeroką nartostradą do Kuźnic długość trasy 5 km, Kocioł Goryczkowy - Hala Kondratowa - Kuźnice długość trasy 6 km i 500 m różnicy poziomów.

 

GALERIA

 

Zobacz powiekszenie

6 maja 2007 r. ma przejść do historii kolejnictwa. Tego dnia, po 71 latach ciężkiej pracy - najdłuższej w Europie - w trudnych górskich warunkach, przedwojenna kolejka powinna wywieźć ostatnich pasażerów na Kasprowy Wierch. Jednak kierownictwo Polskich Kolei Linowych, które administruje maszynerią, nie organizuje z tego powodu wielkiej fety. Inżynierowie zdają sobie sprawę, że tak naprawdę nic nie jest przesądzone w sprawie najbardziej znanej w naszym kraju kolejki.

 

 

 

img_1608.jpg

img_1626.jpg

img_1639.jpg